Actualitate
Eduard Ciceu: Conceptul de Smart City va propulsa Craiova pe drumul spre prosperitate

E timpul pentru un drum nou în politică, pe care să pășim în siguranță. Un drum construit de oameni tineri, capabili și onești, care înțeleg conceptul de lucru în echipă și care pot gândi și lucra împreună pentru a crea premisele unei Românii “ca afară”.  Cred că este ultimul drum pe care îl mai putem construi. Stiu că poate sună apocaliptic, dar sunt ferm convins că, daca nu facem acum schimbări majore în politica din România, în maximum 10 ani vom mai rămane cel mult 10 milioane de oameni în această țară. 

1. Domnule Eduard Ciceu, ați făcut pasul în politică acum câteva luni, când v-ați anunțat candidatura la Primăria Craiovei cu sprijinul Pro România. Până în acel moment, nimeni din politica nu auzise vreodată numele Eduard Ciceu. Așadar, de unde ați apărut, de ce acum, de ce Primăria Craiova și de ce partidul lui Victor Ponta?

 

Da, este adevarăt, până acum 7 luni m-am rezumat la a-mi exprima doar în social media părerile vis-a-vis de ce se întâmplă pe scena politică românească. Am urmărit atent politica ultimilor ani și am concluziont că, atât România în general, cât și Craiova în particular, au ajuns la capăt de drum. Un drum prost, neasfaltat, plin de gunoaie, obstacole și capcane, pe care eu nu mai pot accepta să pășesc.

E timpul pentru un drum nou în politică, pe care să pășim în siguranță. Un drum construit de oameni tineri, capabili și onești, care înțeleg conceptul de lucru în echipă și care pot gândi și lucra împreună pentru a crea premisele unei Românii “ca afară”.  

Cred că este ultimul drum pe care îl mai putem construi. Stiu că poate sună apocaliptic, dar sunt ferm convins că, daca nu facem acum schimbări majore în politica din România, în maximum 10 ani vom mai rămane cel mult 10 milioane de oameni în această țară. Suntem pe locul 2 în lume, după Siria, la numărul de cetățeni care trăiesc în afara granițelor țării! Iar din Siria oamenii au fugit de bombe, de tortură, de moarte practic. Vă dați seama cât de grava este situația în România? Când jumătate din populația aptă de muncă va fi în alte țări, cine ne va plăti pensiile? Cine va mai munci și produce în România? Din ce taxe vom întreține spitalele și școlile? Ca să scurtez: am decis să candidez pentru că doar prin implicare activă am șansa de a schimba ceva în bine, de a reda Craiova craiovenilor, de a reda viitorul copilulu meu.

Cât despre “de ce Pro România”, am făcut deja public răspunsul la această întrebare: a fost singurul partid dispus să accepte ca și candidat un om din afara partidului, care vine cu un program propriu (nu al partidului!) de dezvoltare a orașului și care are mâna liberă să includă pe lista de consilieri locali doar oameni competenți din afara politicii, care vor să se implice activ în viața orașului lor.


 

2. Am intrat pe website-ul dumneavoastră de campanie și m-am bucurat să descopăr un program destul de explicit pentru Craiova. M-a frapat însă un aspect: planul dumnevoastră gravitează în jurul ideei de Craiova - Oraș Inteligent. Smart City, cum îl numiți. Mulți vor spune că e un concept futurist, dacă nu chiar utopic pentru Craiova. Ce contra argumente aveți?

 

Cei 30 de ani care au trecut de la Revoluție ne demonstrează că politica românească a fost făcută de omeni fără viziune, fără planuri concrete și fezabile pe termen lung. Îmi aduc aminte cu indignare de replica lui Traian Băsescu, care ne spunea că nu vom avea nevoie de autostrăzi, că sunt prea scumpe, și că mai bine investim în drumurile naționale. Astăzi, tragem ponoasele lipsei de viziune de la acea vreme.

Experiența în antreprenoriat m-a învățat că proiectele de succes trebuie planificate din timp. E ca la școală: ca la 40-45 de ani să fii un chirurg, trebuie să te pui serios cu burta pe carte de la 10 ani. De aceea, viziunea mea pentru Craiova are ca numitor comun conceptul de Smart City. Pentru că este vorba despre cum vom face lucrurile, nu doar despre ce vom face. Practic, vreau să fac ceea ce orice primar ar trebui să vrea - străzi, școli, spitale, utiliăți, parcuri - dar vreau să le fac pentru a fi fezabile și în viitor, nu doar în prezent. Altfel, peste 20 de ani, când orașele mari europene vor toate verzi, inteligente, conectate la tehnologii evoluate, noi iar ne vom plânge că suntem codașii continentului.

Un alt argument solid în favoarea inițiativelor urbane de tip Smart City îl reprezintă banii. Pentru astfel de proiecte există axe separate de finanțare prin fonduri nerambursabile. Avem practic două opțiuni: fie facem proiectele Smart și le finanțăm cu grant-uri, fie nu le facem, fiindcă nu avem buget. Evident, o stradă Smart, cum e cea inaugurată recent la Cluj-Napoca, e de preferat variantei “nicio stradă”. 
Merg mai departe: odată ce reușim să implementăm câteva proiecte de tip Smart City, vom atrage atenția investitorilor din high tech, care caută orașele în care oamenii și adminstrația locală au deschidere către tehnologie. Atragerea acestor investitori este esențială, pentru că trebuie să reconstruim profilul economic al Craiovei. La nivel local, politica ultimelor decenii a nenorocit industria. Nu mai e nimic de salvat, fabricile au ajuns la fier vechi, inginerii și experții au emigrat pe meleaguri mai bune. Singura șansă pentru revitalizarea economiei locale o reprezintă reorietarea către zona de IT & tech, un domeniu de viitor, în care media salarială este cu mult peste media națională.

Salarii mai mari înseamnă viața mai bună, dar și mai mulți bani la buget pentru dezvoltarea orașului. Iar pentru mine, acesta este scopul final: să avem un buget local suficient de generos încât să permită așezarea Craiovei pe harta orașelor europene de succes. Concluzia: conceptul de Smart City va propulsa Craiova pe drumul spre prosperitate 50 de ani de acum înainte, nu doar 4 ani, cât ține un mandat.



 

3. Votanții din România încă își bazează alegerile exclusiv pe paradigma “școală-stradă-spital”. Craiova nu e diferită și pe bună dreptate. Cum veți reuși să intersectați această paradigmă cu idee de “smart city” astfel încât rezultatele să sune măcar plauzibil în urechile craioveanului de rând, care încă nu are canalizare sau asfalt în fața casei?

 

Discuțiile de până acum, cu craioveni din toate sferele și de toate vârstele, mă fac să cred că avem un oraș cu oameni isteți și receptivi. Craiovenii înțeleg că va trebui să pregătim orașul pentru viitor, că Smart City vorbește despre "cum facem”, nu despre "ce facem". Craiovenii înțeleg că, dacă tot punem la punct iluminatul stradal și accesăm fonduri pentru asta, e mult mai eficient să o facem cu senzori de prezență care să scadă consumul de energie când străzile nu sunt populate, ca să economisim bani cu care putem face altceva. Oamenii înțeleg și că, dacă tot investim în parcări, e mai isteț să le facem cu senzori și stații de încărcare pentru mașini electrice, ca peste 5-7-15 ani, cand ne vom plimba toți cu vehicule electrice, să nu ne plângem că iar n-avem infrastructură.

Ca o paralelă, românii deja au înțeles că, daca tot trebuie să-și cumpere un telefon mobil, ar fi mai eficient să investească într-un smartphone, nu într-un model care-și trăiește ultimii ani. Mai mult, în contextul pandemiei, oamenii au realizat că nu e musai să stăm cu orele pe holurile diverselor instituții, când putem face ce avem de făcut din fața calculatorului sau de pe telefon, din parc. Au înțeles că nu trebuie să irosim timp prețioas în interacțiuni birocratice cu autoritățile, când avem deja tehnologia care salvează timp, dar pe care nu o folosim integrat.

Așadar, cred că e anacronic să mai vorbim de lipsă de plauzibilitate. Craioveanul de rând nu e diferit de craioveanul Eduard Ciceu. Amândoi știm că tehnologia ne face viața mai ușoară, mai eficientă, mai transparentă și corectă. Și elimină și corupția din instituțiile publice.


 

4. Cateva dintre proiectele dumneavoatră le-am văzut și la contracandidați. Vă pot enumera din memorie spitalul de pediatrie, oraș verde, stațiile de tramvai și autobuze acoperite și protejate, proiecte de tip Smart City etc.

 

Vă dați seama că o parte dintre ele sunt mai mult decât evidente. Dar în nici un caz nu pot fi suspectat că m-am inspirat din programele lor dat fiind că eu am prezentat o mare parte din proiecte cu mult timp înainte să se fi anunțat toți candidații. În momentul acesta, contracandidații mei vorbesc despre o multitudine de proiecte și idei dar nu au fost capabili să și le adune într-un plan de dezvoltare corent și să le urce într-un banal website. Vorbesc însă de digitalizare. Este stupefiant pentru mine să aud din gura unui politician cuvântul digitalizare și el să nu fie în stare să își promoveze programul cu care vrea să conducă primăria într-un banal website. Nu mai vorbesc de faptul că o parte dintre ei vorbesc de digitalizare și dacă te uiți pe site-urile instituțiilor pe care le-au condus te iei efectiv cu mâinile de cap, arata dezastruos, nu sunt practice și asta le face aproape inutile. Dacă îmi aduc bine aminte, după candidatul PNL, am fost al 2-lea care și anunțat intenția de a candida și pe 15 ianuarie am fost prezentat oficial la Craiova de către președintele partidului, Victor Ponta. Am anunțat de pe atunci că programul meu gravitează în jurul conceptului de Smart City tocmai pentru că programul meu vorbește nu doar despre CE vom face ci și despre CUM vom face. Nu poți să vorbești despre proiecte de tip Smart, stații de tramvai acoperite, spații verzi bine gândite și cu estetică care nu frezează kitsch-ul când ai avut la dispoziție 8 ani să faci asta și tot ce ai reușit să faci sunt niște studii pe hârtie. Și planuri pe mobilitate urbană am văzut, sunt vreo două și sunt publice pe website-ul primăriei dar ca să vă dau un exemplu, acolo unde experții au recomandat pasaje sau semafoare inteligente administrația a improvizat niște giratorii făcute din bidoane roșii și albe umplute cu apă. Nu poți spune că după 8 ani de administrație a trebuit să vină un outsider să-ți spună că ai stații de tramvai descoperite și neprotejate. Foarte bine că le-au acoperit acum în an electoral dar neprotejate tot au rămas și am văzut recent cum o mașină, fie ea și de poliție, poate să ajungă peste refugiul de pasageri. Despre spitalul de pediatrie ce să vă spun, am vorbit despre el primul pentru că mi-am anunțat candidatura printre primii dar nu-i nimic extraordinar, este o realitate pe care o vedem cu toții iar eu am și o experiență personală cu acest spital de la parc. Dacă îi putem spune spital. Evident că el se regăsește și în lista altor candidați pentru că probabil sunt și ei părinți sau bunici. Este inacceptabil însă să vorbești despre acest spital după 8 ani în care ai avut ocazia să îl faci și mă refer direct la administrația PSD. Știu că au fost multe de făcut dar o minte sănătoasă are niște priorități. Este pentru cineva din lumea aceasta cema mai important în viața aceasta decât sănătatea? Mai mult de atât, dumneavoastră vă puteți gândi la un lucru mai important în lumea aceasta decât sănătatea copilului dumneavoastră? Cum am reușit să modernizăm stadioanele înaintea spitalelor? Un lucru e cert, acest proiect va avea suținerea consiliului. Nu o să vreau însă să aud de tiribombe și gondole până nu vom fi rezolvat școlile, spitalele, digitalizarea și implicit transparentizarea instituiilor cât să ne asigurăm că vom aduce investițiile de care avem nevoie, si pe care eu personal pot să le aduc, pentru a genera un buget care să facă fezabile proiectele despre care vorbim. Pentru că altfel vor fi doar promisiuni și eu, ca om care nu a mai făcut niciodată politică, sunt sătul de ele până peste cap. Efectiv nu mai pot să le ascult, de aceea am decis să fac și acest ultim pas și să mă implic activ în viața comunității. Trebuie să repet, dacă nu schimbăm ceva ACUM vom rămâne maximum 10 milioane în țara aceasta. Am vorbit cu mii de oameni și sunt foarte mulți pe picior de plecare sau au jumate din familie în afara țării.


 

5. Principală scuză folosită de administrațiile locale pentru a-și justifica lipsa de acțiuni concrete este “n-avem bani”. Proiectele pe care le aveți pentru Craiova costă. De unde bani pentru ele?

 

Majoritatea proiectelor pot fi finanțate integral sau cel puțin parțial din fonduri europene nerambursabile. Faptul că adminstrațiile de până acum n-au vrut să-și bată capul să le acceseze nu înseamnă că banii nu există.

În plus, sunt multe proiecte care implică o investiție inițială mai substanțială, dar care, odată implementate, generează fie economie la buget, fie chiar profit. Iluminatul stradal cu senzori aduce economii la buget pe termen lung. O mașina electrică a poliției locale are un consum pe kilometru mult mai mic decât una pe combustibil fosil. Asta înseamnă că mașina în cauză poate patrula mai mult, deci crește și nivelul de siguranță a cetățeanului. O intersecție semaforizată cu un sistem Smart scade consumul de combustibil pentru mijloacele de transport în comun, deci va eficientiza utilizarea resurselor regiei de transport. Exemple sunt cu miile, dar cea mai bună demonstrație va fi implementarea unui prim proiect. Vom vedea clar că da, se poate și la Craiova.



 

6. Jocurile de culise din politica ultimilor 30 de ani au creat o încrengătură de interese ascunse. Ce șanse aveți să le descâlciți pe cele din Craiova, mai ales ca politician nou? Nu credeți că lipsa de experiență vă va determina să vă autosabotați?

 

Sincer, cred că povestea asta cu “experiența în politică” e una din cele mai mari farse jucate românilor. La ce le-a folosit experiența foștilor primari, când vedem clar că proiecte de zeci de milioane de euro au fost implementate efectiv aberant?

Haideți să vorbim concret. În Craiova, avem un Aqua Park lângă o groapa de gunoi, care îl va transforma, pe termen lung, într-un muzeu urât mirositor de fiare și betoane. Avem o parcare subterană care a ras de pe fața pământului un părculeț superb și a generat la suprateran un morman de betoane. Avem un Centru Multifuncțional, a cărui funcționalitate este aproape zero. Abia dacă reușește să-și acopere costurile de funcționare, iar când va veni vremea reparațiilor, va genera o nouă gaură în buget. Cred că a sosit momentul să uităm de clișeul cu experiența și să analizăm mai întâi viziunea candidaților, backgroud-ul profesional, programele concrete cu care vin să ne ceara votul.

Pentru tot ce ține de experiență specifică, trebuie să angajăm și să implicăm oameni cu competențe clare. Fac aici o paralelă: compania Apple a fost fondată de Steve Jobs și Steve Wozniak. Wozniak era un inginer electronist desăvârșit, iar Jobs era un om de marketing, visător și optimist. Apple este astăzi unde este în primul rând datorită lui Steve Jobs, care a știut să plieze experiența în computere a lui Wozniak pe propria lui viziunea lui ancorată în viitor.

Cât despre interesele ascunse, ele ies rapid la suprafață dacă știi cum să-i faci pe cei care cunosc mecanismele și matrapazlâcurile să ți le explice și ție. Nu mi-a luat mult să înțeleg regulile jocului de culise, nu sunt tocmai rafinate sau complicate. Pentru că aceste interese ascunse sunt multe, ele cauzează antagonizări între cei care le susțin. Odată ce ai depistat conflictele, ți-e foarte repede clar cine, ce urmărește.

Proiectele de Smart City și digitalizare sunt de mare ajutor și la acest capitol, pentru că forțează transparentizarea. Vă dau un exemplu simplu: nu poți ascunde un interes dacă factura de achiziție devine publică pentru oricine vrea să o compare cu alta pentru produse și servicii similare.


 

7. Ce iubiți la Craiova? Care sunt acele aspecte ale orașului pe care vreți să le potențați?

 

Îi iubesc pe craioveni. Cred sincer că Oltenia este regiunea unde spiritul latin, de care sunt foarte atașat, e cel mai puternic. Aici, oamenii sunt mai calzi, dar și mai aprigi. Sunt mai efervescenți, dar și mult mai săritori. Acum te ceartă și peste două minute te îmbrățișează. Astfel de oameni, care “fierb”, au dus umanitatea mai departe. O comunitate care vibrează merită să aibă un oraș vibrant. O urbe în care se întâmplă lucruri frumoase, în care totul merge ca pe roate, repede, chiar dacă uneori puțin imprecis. Ori astăzi Craiova este un oraș împietrit în trecut, care nu se ridică la nivelul oamenilor care îl populează. Craiovenii sunt mult mai dinamici decât poate Craiova “să ducă” astăz. Iar eu vreau să schimb asta.

Îmi doresc să mă întorc acasă, la Craiova, și s-o ajut să evolueze. Să schimb mentalități, să schimb modul de abordare a lucrurilor și, de ce nu, să schimb felul în care s-a făcut politică până acum. Putem să ne prezentăm în fața alegătorilor și fără să-i antagonizăm pe cei care nu ne simpatizează. În fond, primarul, ca și președintele, trebuie să fie alesul tututor, nu doar al Pro România, PNL sau PSD.


 

8. Ce detestați la orașul nostru? Numiți trei aspecte pe care le găsiți inacceptabile și pe care credeți că le puteți schimba într-un prim mandat.

 

Detest resemnarea și clasicul “la noi nu se poate". Eșecuri politice din ultimii 16 ani i-au determinat pe craioveni să creadă cu adevărat în dictonul "aici nimic nu merge".

Realitatea însă e cu totul alta: Craiova nu are nimic în minus, nu e mai prejos decât Iași sau Cluj. Orașul noastru a avut doar neșansa să fie adminstrat de primari care nu au înțeles cum arată viitorul și ce trebuie să facă să se îndrepte către el cu capul sus. Craiova a avut primari care au fost exemple negative pentru comunitate. Care au lăsat aspectele negative ale orașului să ajungă să definească conceptul de Craiova. Și în București și în Cluj au existat bătăi cu săbii între clanuri interlope, dar ele nu au transformat Clujul sau Bucureștiul în “Ninja City”, cum este poreclită pe nedrept Craiova prin show-urile de stand up comedy.
Punctual, mă dezamăgește lipsa marilor investitorilor care sunt deja prezenți în Cluj, Timișoara și Iași. Îmi displace enorm și lipsa infrastructurii de transport alternativ (trotinete, biciclete, ride sharing etc.), dar și lipsa curățeniei. Cred și că este inacceptabil ca, în 2020, să avem străzi cu sute de case care așteaptă de zeci de ani asfalt și gaze, în timp ce alte străzi preferențiale, unde vezi doar 3-4 case noi, sunt deja puse la punct. Aș zice că e cea mai bună dovadă că în Craiova aceste investiții s-au făcut pe baza intereselor și prieteniilor, nu pe baza cifrelor.

Tot inacceptabil mi se pare și că, de mai bine de 20 de ani, nicio administrație nu a fost capabilă să monteze niște pompe care să nu mai permită unei ploi de vară să transforme pasajul din Bariera Vâlcii într-un mini lac. Lista poate continua, dar cititorii și-ar putea pierde răbdarea.


 

9. Interesul românilor pentru omul din spatele politicianului e mic, pentru că nu a fost cultivat. În America, spre exemplu, politicienii apar în dezbateri, vorbesc despre viața lor personală, despre pasiunile lor, despre familie. Vi se pare o abordare mai bună, mai corectă? Sunteți dispus să ne povestiți câteva lucruri despre omul Eduard Ciceu?

 

Da, cred că e important ca alegătorul să înțeleagă cu cine are de-a face. Viața personală este o oglindă fidelă, care oferă detalii importante despre cât de oameni suntem. Nu mi-e deloc ușor să vorbesc despre mine, dar voi încerca.

Nu am mai făcut niciodată politică, nu am ocupat niciodată o funcție publică. Ca de altfel nimeni din familia mea. Am 38 de ani, sunt absolvent de Automatică ajuns publicitar în București. M-am născut și am fost educat în Craiova, de unde am plecat spre București, în urmă cu 16 ani, cu un ghiozdan în spate și un CV în mână. M-am angajat ca grafician la “Evenimentul zilei”, imediat după ce a fost cumpărat de compania elvețiană Ringier. N-aveam nicio recomandare, portofoliul de lucrări era cam subțire, dar am avut norocul să dau peste un director de publicitate care m-a angajat pentru că aveam, citez, “o sclipire și o determinare convingătoare în priviri”.

Îmi aduc aminte cu haz că mi-a cerut numărul la care puteam fi contactat și i-am spus că e cel din CV. Era număr de fix de acasă, din Craiova, iar lui nu-i venea să creadă că nu am telefon mobil. M-am distrat tare când mi-a spus: "Edi, tu vorbești serios? Mai bine îmi spui că nu vrei să vii la noi și că ai vrut doar să vezi cum e la interviu la București, decât să mă pui să sun la un număr de fix la care nu răspunde nimeni”. I-am răspuns foarte inocent că, dacă nu răspund eu sau părinții mei, să mai încerce până răspunde cineva. Era joi, pe la prânz. Miercurea următoare eram oficial angajat în București, la “Evenimentul zilei”, deci avusesem dreptate, cineva tot a răspuns la telefon.

Timp de doi ani, job-ul a fost tot ce avem în București. Nu știam pe absolut nimeni. Mă plimbam singur pe Mageheru, pentru că mulți dintre colegii mei bucureștieni nu prea aveau chef de ieșit la bere cu mine, craioveanul. Dar lipsa vieții sociale a dus la ceva bun: plictisindu-mă acasă, mă duceam la birou cu 2-3 ore mai devreme, să învăț să lucrez pe un computer Apple Macintosh, pe care nu mi l-aș fi permis nici după trei ani de muncă. Eram extaziat de noua “jucărie”, de puterea de procesare care îmi permitea să fiu cât vreau de creativ. Și uite-așa, cariera mea a prins contur.

A urmat o evoluție firească, treaptă cu treaptă, în diferite companii private, publicații de prestigiu și agenții de publicitate, până pe ultima treaptă din domeniu: director de creație într-o agenție de publicitate cu acționariat româno-german.

De acolo, în 2008, am decis să pornesc pe cont propriu. Voiam să mut munții și am fost dispus, încă o dată, să aleg drumul cel mai greu - al antreprenoriatului, în acest caz. Spun “greu” pentru că, după aproximativ doi ani, publicitatea a fost puternic afectată de criza economică mondială. Au urmat ani buni în care a trebuit să acopăr tot ce am pierdut în criză din ce câștigasem în anii de ascensiune. A fost extrem de dificil, dar am învățat enorm și cred că, dacă trag line, la capătul drumului am găsit succesul.

Îmi împletesc viața profesională cu cea de familie. Sunt căsătorit de 13 ani cu prietena mea din liceu, Mihaela, craioveancă și ea. Cu greu am convins-o să mă urmeze la București, dar după doi ani de navetă în weekenduri între București și Craiova, lipsa autostrăzii a făcut-o să cedeze, spre marea mea bucurie.

Avem un băiețel de 3 ani, Ian, care este cel mai incredibil succes al nostru. În fapt, cred că apariția lui Ian a declanșat dorința mea de a schimba ceva în această țară. Pentru Ian îmi doresc o societate civilizată și prosperă, care să nu-l împingă departe de noi, pe alte meleaguri, în căutarea viitorului pe care îl merită. 
Sunt pasionat de tot ce înseamnă design, iubesc arhitectura, arta modernă și design-ul de produs. Sunt pasionat de motociclism (sunt un mare fan Harley Davidson) și între munte și mare aș alege oricând o plimbare la munte cu motocicleta, pe un drum virajat. Îmi plac lucrurile simple, îmi place minimalismul nordic și monocromatica. Iubesc să călătoresc și să ascult muzica rock și aș da oricând o mașină sport pe una veche, clasică, cu poveste.

Cât despre noul drum, cel al politicii, nu-mi place deloc cu arată. Dar idealistul din mine mă împinge, ca de obicei, să încerc să schimb tot ce nu funcționează cum trebuie în jurul meu. Inclusiv modul de a face politică. Cred foarte foarte tare că ar trebui să fie ca în publicitate: o luptă cinstită între proiecte și idei, pe care le prezinți în fața clientului, adică al votantului, ca la final, cum ar spune americanul, “May the best win”.

Din păcate, din ce văd până acum, nu e deloc așa. Oamenii jignesc în cel mai urât mod cu putință, te etichetează făra să te cunoască, fără să-ți fi citit programul politic și planul de inițiative. Și, cel mai grav, nu înțeleg esența politicii corecte. Alegătorii cred că, dacă un lider de partid nu este pe placul lor, toate miile de membri sunt la fel. Din acestă cauză, oamenii au ajuns să voteze robotizat, fără să se informeze, fără să analizeze critic. Iar când rezultatul nu este pe placul lor, dau vina pe partide, în condițiile în care era de datoria lor să voteze oameni și idei, nicidecum logo-uri de partid. Dacă vom perpetua acest model, partidele nu-și vor bate niciodată capul să includă în rândurile lor oameni competenți, cu viziune, ci doar pioni fideli discursului de la centru. Și uite așa, ne vom învârti perpetuu în jurul aceleiași cozi lipste de orice firmitură de covrig.


 

10. Ultima întrebare e cea mai inconfortabilă: ce șansă reală de a câștiga Primăriai Craioveți aveți? Ce credeți că poate crește această șansă?


Este ca în sport, fiecare cu șansa lui. În toate sporturile din lume se poate ajunge la fel de ușor și de pe locul 3 pe primul loc și de pe primul loc pe ultimul. Dar dacă nu-ți pierzi integritatea, focusul și determinarea, parcursul va fi întotdeauna ascendent.

Cred că tot mai mulți oameni au înțeles că, dacă vrem cu adevărat o democrație veritabilă, trebuie să mobilizăm în politică oameni noi, de bun simț, care să reformeze partidele, atât de dreapta, cât și de stânga. Pentru că eu sunt un astfel de om, cred că șansa mea crește de la o zi la alta.

Bineînțeles, în politică rezultatul ține și de disponibilitatea alegătorului de a-și reforma procesul decizional. Dacă votanții vor reuși să se concentreze pe ce contează, respectiv programele și ideile candidaților, și să ignore “artificiile”, vor reuși să pună corect ștampila.

Sper ca alegătorii craioveni să nu fie distrași de tiribombe cu draci, vuvuzele și gondole cu sclipici, pentru că riscă să pună greșit ștampila. Iar dacă votează orbiți de “artificii”, vor primi ce au votat, adică nimic.





 

Care sunt majusculele din cuvântul : LupaMea?
Declaraţia zilei

„Clar, cartele electronice RAT nu vor fi disponibile la toate punctele din Craiova pentru că, de exemplu, în unele zone, ni se sparge toneta și de două ori pe seară.  Vor fi disponibile în zonele centrale, cu trafic, ca să ne protejăm și noi”- Sorin Manda, City Manager. 

© Copyright 2008 - 2020 Lupa. Toate drepturile rezervate.